Shabab Pharma Forums
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

خاص بطلبة صيدلة طنطا

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول
Our Group

الدعوه الى الله..تعالو نشوف ونتعلم Pharma10

الدعوه الى الله..تعالو نشوف ونتعلم

كاتب الموضوعرسالة
AhmedHelal
دكتــــور
دكتــــور
AhmedHelal

النوع : ذكر
المساهمات : 1462

الدعوه الى الله..تعالو نشوف ونتعلم Empty
مُساهمةموضوع: الدعوه الى الله..تعالو نشوف ونتعلم   الدعوه الى الله..تعالو نشوف ونتعلم Emptyالخميس أبريل 22, 2010 8:52 pm

أحمد ومحمد ومحمود تلاته اصحاب من ايام زمااااااااان طول عمرهم مع بعض وبياكلو ويشربو ويلعبو ويزاكرو سوا

وكانو بيضرب بيهم المثل ف الاخلاق والالتزام

وكانو بيعينو بعض على الصلاه والنوافل وغيرها من العبادات،

وصلو لسن معينه..

محمود انفصل عنهم تقريبا كليا لانه اتعرف على بعض اصدقاء السوء

دلوه على طريق الفساد والمعصيه والعياذ بالله،

مشى ف طريق اللى يروح .....

مش هنقول ميرجعش لكن..صعب اوىىىىى يرجع ف الزمن ده..

المهم/تعالو نشوف احمد ومحمد كان رد فعلهم ايه تجاه صاحبهم...........

محمد:صعبان عليا اوى محمود..نفسي ربنا يهديه ويرجع زى ماكان.

احمد:ربنا يهديه يااااااارب بس احنا هنعمل ايه بس.

محمد:لا..احنا ف ايدنا نعمل كتيييييييييييييييييييييير.

احمد:ازاى بس ياعم احنا ننكر بقلبنا وخلاص،مش ده اضعف الايمان زى ماحبيبك النبي قال.

محمد:ايوه..بس ده لما تكون استنفذت كل محاولاتك وطرقك او مفيش طريق اصلا.

احمد: scratch مش فااااااهم..وضحلى اكتر.

محمد:احنا طالما اصحابه لازم منسيبوش كده،لازم نرجعه تانى زى ماكان واحسن كماااااان..لازم نتكلم معاه وننصحه.. انا متاكد ان ربنا هيهديه.

احمد:يااااااااعم انا فكرتك هتقول جديد،محنا لو رحناله هيصدنا ويحرجنا ويقولنا انتو مالكو..تضى الاحراج ده يعني.

محمد:وايش عرفك ان ده هيكون رد فعله،المفروض انه كان ملتزم يعني هيرجع بسرعه ان شاء الله..تفاءل خير يابوحميد.

احمد:ياعم انت مستنى منه ايه غير انه يصدنا..مستحيييييييييل يسمع ابداااااااا،يرضيك اتحرج ..دنا اموت نفسى احسن.

محمد:ايه ياعم احمد ،متتنططش اوى كده،كان ممكن ربنا يحطك انت مكانه وتبقي محتاج لكلمه حلوه تدلك ع الطريق الصح بعد ماتوهت عنه.

احمد:لا ياعم الحمد لله انا عمرى ماعمل كده ابدااااااااا.

محمد:ينهار ابيض protest ،انت مسمعتش قول الله تبارك وتعالى اللى بيقول فيه:"فمن يرد الله ان يهديه يشرح صدره للاسلام ومن يرد ان يضله يجعل صدره ضيقا حرجا كانما يصعد فى السماء"،وكمان:"يهدي الله لنوره من يشاء"..وقول سيدنا ابوبكر:لا امن مكر الله ولو كانت احدى قدمى فى الجنه.

احمد:ياعم انا عااااااااارف بس انا الحمد لله ربنا هديني وعارف مصلحتى.

محمد:انا غلبت معاك ياعم انت..بس هقولك على اخر حاجه،اكيد انت طبعا عارف قصه بنى اسرائيل اللى ربنا قال فيهم فى سوره الاعراف:"وسئلهم عن القريه التى كانت حاضره البحر اذ يعدون فى السبت اذ تاتيهم حيتانهم يوم سبتهم شرعا ويوم لا يسبتون لا تاتيهم كذلك نبلوهم بما كانو يفسقون*واذ قالت امه منهم لم تعظون قوما الله مهلكهم او معذبهم عذابا شديدا قالوا معذره الى ربكم ولعلهم يرجعون*فلما نسوا ما ذكروا به انجينا الذين ينهون عن السوء"......

يعني ربنا اهلك الظالمين والساكتين عن الحق كمااااااااان مع انهم كانوا صالحين برضو....هاااااا فهمت.

احمد:خلاص خلاص..كده عندك حق يا صاحبي..يلا بينا نلحق صاحبنا ونجع تانى زى ما كنا..بينضرب بينا اروع مثل.

محمد:الله عليك يا حماده يا جمييييييل،يلا بينا..وربنا يهدي الجميع يااااااااااارب.

الدعوه الى الله..تعالو نشوف ونتعلم
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» قصة جميلة عن رحمه الله.........سبحان الله
» سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
» لو الولد خان البنت هتعمل ايه...تعالو شوفوا
» ماذا تعرفون عن الأندروفين ؟؟؟ تعالو وشوفو
» رسول الله صلى الله علية وسلم كأنك تراه ***